La otra orilla

Encuestas o entrevistas: preguntando al paciente

Posted in Uncategorized by manyez on 27 agosto, 2012

Aunque el paciente siempre está en el punto de mira de cara a mejorar el servicio sanitario, muchas veces nos equivocamos con la herramienta que se utiliza para recoger su opinión. En estos últimos años, la encuesta ha sido la reina de la información, asumiendo que lo cuantitativo puede ayudar a mejorar lo cualitativo.

En este reciente artículo de BMC Health Services Research titulado “Using patients¿ experiences to identify priorities for quality improvement in breast cancer care: patient narratives, surveys or both?” comparan la encuesta con la recogida cualitativa de información (preguntas abiertas o entrevista). Os dejamos con sus conclusiones:

Our analysis suggests that whilst local survey data may act as a screening tool to identify potential problems within the breast cancer service, they do not always provide sufficient detail of what to do to improve that service. These findings may have wider applicability in other services. We recommend using an initial preliminary survey, with better use of survey open comments, followed by an in-depth qualitative analysis to help deliver improvements to relational and functional aspects of patient experience.

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